Well, o, herd!

Så där, ja. Så har man fallit för trycket och blivit med blogg.

Nu var det väl inte första gången jag sätter mig och bloggar men ändå. Mina modesta insatser på det området är hittills begränsade till den blogg jag drev under min tid som anställd på ett företag som säljer klassisk musik som MP3-filer och det blev väl inte jättemånga poster då heller.

Sedan har vi alla kommentarer som jag skrivit på andras bloggar. Som många gånger svällt ut och flödat över. Och folk frågar lite försiktigt: Har du ingen egen blogg?. Nu har jag det.

Det som fått mig att börja skriva här är allt det spännande som händer just nu. Politik har aldrig varit något av mina stora intressen förrän de senaste åren. Först mitt besök i musikindustrin och så förra sommaren med FRA. Mitt steg in i ett parti och många nya bekantskaper via nätverk i den analoga världen såväl som det fantastiska nät av människor vi kallar Internets.

Något som särskilt fascinerat mig är hur politiken har en insida såväl som en utsida. Friktionen som uppstår där emellan och likheter och skillnader mellan dessa sidor. Hur mänskliga problem och utmaningar i samhället återspeglas på mikroplanet inom en organisation. Och hur organisationens sätt att organisera sig påverkar utsidan såväl som insidan. Hur retoriken utåt när organisationen kommunicerar med omvärlden också används inåt när organisationen reflekterar över sig själv.

Det har fascinerat mig. Insidor och utsidor, skärningar och tangenter. Om detta kanske jag skriver mer, längre fram.

5 responses to “Well, o, herd!

  1. Nu är jag glad att du är med blogg!

  2. Välkommen och lycka till med bloggandet!

  3. majestatispluralis

    @klara, hemezetas:
    Tack!

  4. Välkommen! Känner igen mig, jag hade inte heller tänkt politik/filosofi-blogga (åtminstone inte ännu), men ville bidra på något sätt i svärmen och startade av samma orsaker som dig. Fast mitt startinlägg var långt ifrån så härligt välformulerat som ditt.

  5. majestatispluralis

    Erik!

    Tack! Jag får väl säga välkommen till dig med, då!

Kommentera

