Vad skiljer PP från gammelpartierna?

Annie Johansson skriver i SvD och slår ett slag för ett nytt öppenhetsprgram från (C). Vi som minns Centerns Öppenhetsmanifest från juni 2006 (under upptakten till valrörelsen samma år) och FRA-debaclet kanske möter detta med föraktfull skepsis. Tydlidgast syns föraktet i kommentarerna till artikeln.

Frågan är vad som är mest konstruktivt här. Jag ska villigt erkänna att med facit i hand från förra öppenhetsmanifestet och uppvisningen i FRA-debaclet och IPRED-debatten så framstår det nya öppenhetsprogrammet smulan svårsmält. Men Piratpartiet driver ju politik för ökad öppenhet och stärkt skydd för privatlivets helgd. Så varför denna aggressivitet när ett av småpartierna faktiskt visar den goda viljan? Borde vi inte i stället välkomna alla steg i denna riktning och bygga för framtiden. Det är partier som Centern (om de nu kommer in i parlamenten) som Piratpartiet ska samarbeta med i dessa frågor.

När jag förra våren tog steget att gå från soffliggare till att rent av gå med i och aktivera mig i ett politiskt parti, så var en av anledningarna att jag totalt ledsnat på hur gammelpartierna, i synnerhet i valtider, ägnar så mycket energi på att smutskasta motståndarna, utse syndabockar och dra upp gamla synder. Ibland framstår vad ”andra sidan” gjort och sagt som viktigare än vad man själv har att säga eller vilka lösningar man själv uppbringar.

Dock var jag mycket arg och less som nybliven pirat och det verkar vara fler som är det. Men när man väl gått med gäller det att kanalisera ilskan till att bygga lösningar. Det är en långsam process men jag tror den är såväl naturlig som nödvändig.

Vad gällde själva det politiska innehållet så var det så att Piratpartiets visioner och principprogram räckte gott och väl för mig. Partiet vann min gunst på helt egna meriter vad gäller själva politiken. Jag tillhör dem som anser att rätten till ett skyddat privatliv på nätet precis som överallt annars är en grundpelare för varje demokratiskt samhälle. Att yttrandefrihet och en ocensurerad debatt är något som internet erbjuder och som är värt och av största vikt att värna. Att varje lag måste vägas noga mot principer om rättssäkerhet, skyddat privatliv och ställas i proportion till det problem man försöker lösa i termer av skada för samhället. Det behövs tyvärr ett parti som tar sin utgångspunkt i dessa värden och Piratpartiet blev mitt val.

Dock ser jag ett problem med kommentarsfloden under Annies artikel där man fokuserar helt på att dra upp gamla synder och diskreditera Annie och Centerpartiet. Detta känns som något som kunde komma från vilket gammelparti som helst under vilken valrörelse som helst. Jag känner inte igen mig där eftersom min bild av Piratpartiet är den av ett nytt fräscht parti som står över det sedvanliga partikäbblet eftersom våra frågor borde genomsyra alla partier.

Integritet går åt bägge hållen. Precis som jag känner att FRA-lagen kränker min integritet så känner jag att min integritet står på spel om jag investerar i att propagera för Piratpartiet och det framställer sig som ett konfliktinriktat missnöjesparti. När folk uttalar stöd för Piratpartiet på ett sätt som får mig att skämmas, så skadar de faktiskt min personliga integritet. Integritet handlar inte uteslutande om avlyssning och privatliv. Det handlar i grund och botten om respekt för medmänniskor och deras åsikter. Integritet är egentligen inget bra ord att använda för det vi talar om när vi menar engelskans privacy men det får bli en annan bloggpost.

Jag menar inte att de argaste kommentarerna i bloggosfären eller hos gammelmedias onlinetidningar enbart kommer från piratpartister. Inte heller att de argaste piratpartisterna är speciellt representativa för de 43,000 medlemmarna. Jag menar inte heller att det inte finns anledning att vara arg och less. Tvärt om. Jag vill bara att vi stannar upp och funderar över integritet hos våra partikolleger, såväl som den vi debatterar med, när vi uttalar oss offentligt. Yttrandefrihet är något vi alla brinner för. Därför bör vi vårda den genom att fundera på hur vi använder den.

Självklart är yttrandefriheten sådan att den försvarar folks rätt att uttrycka åsikter även när de är upprörda. Men jag undrar om vi inte gör yttrandefriheten störst tjänst genom att fundera ett varv till innan vi använder den för att reagera på saker vi upplever felaktiga eller orättfärdiga. Kritik och replik är grundläggande yttrandefriheter. Här kommer ju min replik och jag försöker framföra min kritik på ett konstruktivt och balanserat sätt. Att stanna upp och fundera innan man publicerar.

Att reflexmässigt påminna om hur exempelvis Annie och Centern gått emot sitt förra försök till öppenhetsmanifest är kanske lite som att ropa på fler poliser och hårdare straff när det brinner i Rosengård. Att stoppa symptomen genom aggressiva motangrepp. För vad är viktigast? Att vi genomför vår politik – och då är vi beroende av samarbetspartner i parlamenten – eller att upplysa folk om vilka de inte ska rösta på? Självklart ska vi kritisera och belysa men det vi inte får glömma bort är att stötta och uppmuntra våra eventuella framtida samarbetspartner.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Det är roligare att vara för saker än att vara mot saker. Därför sväljer jag mitt förtret och välkomnar Annies puff för öppenhetsprogrammet. Jag förväntar mig i gengäld att Centern och andra kopierar denna inställning och slutar fokusera på vad det är för fel på Piratpartiets politik i alla andra frågor än de vi brinner för och driver.

Jag tror på devisen att PPs frågor saknar bäring på höger-vänsterskalan. Just därför bör vi fokusera på våra frågor och manifestera våra visioner och lämna partitänket åt sidan i valrörelsen. Jag tror på att medborgarna är kloka nog att själva minnas och bedöma andra partiers trovärdighet i våra frågor.

Och jag tror faktiskt att de andra partierna börjar förstå att folk bryr sig om våra frågor. Så låt oss bygga tillsammans.

Uppdatering: Här är en till som kan behöva stöd och uppmuntran.

13 responses to “Vad skiljer PP från gammelpartierna?

  1. Underbart! Stötta och samarbeta, istället för att fiska röster. Det är så vi får den kraft vi behöver för att vända utvecklingen!

  2. Pingback: Överläge i vakuum : Intensifier

  3. Pingback: opassande » Blog Archive » Nu börjar det dofta valtider

  4. Jag röstade på centern. Jag skulle nog sammanfatta läget som så att jag känner mig så sviken att partiet tillfället sitter i karantän. Men alla tecken på bättring och sjukdomsinsikt välkomnar jag. Dessutom så tycker jag att Erik Hultin m.fl. som kämpar för att ge integritetsfrågorna mer tyngd är värda allt beröm.

    Det finns ju många olika viljor i ett parti, och det är klart att de som driver på åt rätt håll ska uppmuntras.

  5. Även om jag har full förståelse för att många människor är arga och besvikna på det monumentala svek som centerpartiet stod för i FRA-frågan, där ett stort ansvar vilar på Annie Johanssons och Fredrik Federleys axlar, så är det viktigaste att vi bygger det samhälle vi vill ha utifrån de nya förutsättningar som obehindrad kommunikation ger oss. Det är här som det stora problemet ligger, de i maktposition har vare sig förstått att förutsättningarna har ändrats eller vad de nya förutsättningarna består i. Det gör att det piratpartiet vill uppnå inte kan uppnås utan att vi lyckas utbilda de i riksdag och regering i de här frågorna! Det här är ett gigantiskt folkbildningsprojekt, där eleverna inte ens förstår eller accepterar att de måste lära sig nya saker.

    Samtidigt som en integritetsbalk låter som en utmärkt ide så är jag djupt skeptisk. Centerpartiet har inte direkt visat sig stå bakom sina tidigare löften och för min del så står de i karantän tills dess att de visat med riktiga förslag som det läggs ordentlig och ärlig kraft bakom och att de dessutom röstar ”rätt” när det betyder något. Det finns inga möjligheter att jag röstar på ett parti enbart på löften i en valrörelse, särskilt inte när de har lurats förut, först visar de vad de går för sen kan vi diskutera förtroende.
    Däremot så är utspelet bra för att öppna diskussioner och vi ska definitivt syna deras hand för att ta reda på hur mycket de egentligen förstått.

  6. Fredrik Larsson

    Jag har kommenterat förslaget och jag är beredd att omvärdera mina beslut om dom visar att handling följer på ord. Jag har tom. skrivit ett personligt mail till Annie och tackat för hennes engagemang och bett henne ligga på inom partigruppen nu när Torstensson får bollen med telekom.

    Mitt problem är att alla gammelpartierna satt och svor dyrt och heligt att de skulle försvara våra rättigheter inför förra valet. Det svek dom – visst är jag arg på dom men det har inte med mitt ställningstagande att göra utan det som ligger till grunden för min kommentar och min inställning är att jag helt enkelt inte litar på dom.

    Det tror jag också är det de flesta vill få fram med sina kommentarer. Vi kommer inte lita på dom igen innan de med handling visat var de står.

    Mvh
    Fredrik Larsson

  7. majestatispluralis

    Tor! Precis så! Stötta när de gör rätt, kritisera när de gör fel.

    Det är i samtalet man verkligen kan påverka. Den omedelbara och reflexmässiga kritiken eller avfärdandet känns mer kosmetisk och fyller inte samma funktion som ett öppet och ärligt samtal.

  8. Sluta backa in i framtiden gäller även pp.

  9. majestatispluralis

    Henrik, det var min poäng, prccis. Full fart framåt.

  10. majestatispluralis

    @Stefan:

    Jag håller med. Folkbildningsprojekt är vad det är. Vad jag menade var bara att vi ska nog inte skälla ut eleverna första skoldagen ;-)

  11. majestatispluralis

    @Fredrik Larsson:

    Mycket lyckat att du skrev till Annie. Det gäller att visa att vi är besvikna på dem men samtidigt är beredda att stötta dem när de försöker göra rätt.

    En balansgång.

    Jag har också förståelse för att folk kommenterade som de gjorde vilket jag också skrev. Dock funderar jag kring om vi inte låser fast positionerna om allt de får höra är att de är svikare och saknar förtroende.

    Det stämmer att de inte levde upp till sina vallöften men handen på hjärtat, hur ovanligt är det? Och blir den saken bättre av att vi skäller i stället för bjuder in till dialog?

    Tycker man att de svikit sina löften så är det tydligaste sättet att visa det genom valsedeln.

    Det är ju snarare så att de börjar förstå att folk genomskådat dem nu och att folk därför söker sig till nya alternativ.

    Som företrädare (nåja, medlem i, i vart fall) för ett av de nya alternativen anser jag det vara min uppgift att inte bränna alla broar till dialog redan före vi gått ombord på riksdagsskutan.

    Vi ska ju som sagt inte ensamma bygga om samhället utan kommer behöva allianser och samtalspartner i förhandlingarna som följer när vi väl sitter i parlamenten.

    Därför blir mitt omdöme: Ja jag förstår frustrationen och viljan att tala om för dem att vi inte glömt deras svek. Men vad hjälper det egentligen?

  12. Ähh. Annie drämmer till med sitt integritets-paket precis på dagen EN MÅNAD innan ett val. Ett val där Piratpartiet för första gången har visat sig dugliga i åtminstone en opinionsundersökning.
    Annie är INTE att lita på vid detta tillfälle! Släng INTE er röst på Centern i detta läge. Och att hylla hennes utspel är att falla för ett försök att vinna populistiska pirat-röster.

    Låt Annie göra sitt utspel 2 månader efter valet istället. Då är det väl 1 år till nästa val, riksdagsvalet. . . Först då kan vi hylla det initiativet. Just nu är det populism. . Och det är viktigt att vi genomskådar det!

  13. majestatispluralis

    @E-mannen:

    Ähh, vem har sagt att någon ska slänga sin röst på centern? Verkligen inte jag.

    Det jag talar om är att vi bör välkomna kursändring från gammelpartierna när de visar den goda viljan.

    Visst kan man beskylla dem för populism men att bara peka finger när de till och med gör utspel i linje med vår egen politik, hur populistiskt är det?

    ;-)

    Ska vi visa dem att vi inte har glömt så gör vi det tydligast på valdagen, precis som jag skrev. Pajkastning får gärna de andra partierna ägna sig åt sinsemellan.

    Jag har förhoppning om att PPs politik bär sig på alldeles egna ben.

Kommentera

