Intressant länkdag

Idag har varit en intressant dag med mycket intressanta länkar att bjuda på. Först trodde jag att jag hörde fel när socialdemokraternas partisekreterare Baylan intervjuades i Ekot om varför de bara satsar på att få knappt 30% i EU-valet:

— Man måste naturligtvis vara realistisk, det är ju inte ett vanligt val. I ett vanligt val har vi högra ambitioner, vi har ett röstantal på 24 procent, det är det vi har att utgå från.

Jag vet inte hur man ska tolka det hela men jag reagerade när jag hörde det i vart fall.

Sedan trodde jag att jag läste fel när jag läste om finansministerns vurm för djur och natur. Intressant sida hos honom som kommer fram. Tur att han berättade varför han har foton på döda djur i telefonen innan någon blir fundersam ;-) Mycket intressant artikel.

Via Opassande hittade jag Mymlans tips om Coldplay som släpper sin musik gratis på nätet en begränsad tid. Och via Mymlan hittar jag Nikkes tips om Jonks fri musik-vecka. Fint initiativ!

Camilla Lindberg skriver om Piratpartiet i ett intressant debattinlägg på en blogg jag vanligtvis inte skulle vilja länka till. Mer politik. Socialdemokratiske statsvetaren Bjereld kommenterar sin och Henrik Oscarssons DN-artikel. Rubrik och ingress diskuteras i bloggosfären. Kullenberg på Intensifier skriver intressant om Datalagringsdirektivet.

DN hade fler läsvärda artiklar idag. Först en enkät bland Europavalspartierna om inregritet och upphovsrätt och sedan en uppföljande artikel om internet-politik och EU. Vilket fördjupas ytterligare med en intervju med en av mina favoritbloggare, Farmor Gun. Mycket lyckat!

Apropos upphovsrätt så kommenterar självaste Bodström partiledardebatten i söndags och fildelningsfrågan. Bodström verkar beskylla Olofsson för pajkastning och skickar en rejäl paj tillbaka. Bodström påminner om att borgarna drev igenom Ipred (men hur röstade socialdemokraterna?). Tråkigt att så mycket energi läggs på att reda ut vem som började. Rakryggat av Bodström att ändå redovisa sin syn på fildelning i dessa tider av valfläsk.

Jonas Gardell ger sig in i nätpolitiken i en debattartikel i Sydsvenskan och konstaterar att internet är ett pöbelvälde och att kaos kommer utbryta om inte lagen upprätthålls. Armageddon är nära?

Min första tanke var att låta detta passera utan kommentar men Klara fick mig att anta utmaningen, då hon själv lutar åt att bemöta Jonas. Man kan ju beskriva en situation väldigt olika beroende på vilka ordval man gör (se särskilt punkt 2) och jag tycker normalt att det räcker att se till språket för att skaffa sig en uppfattning om debattören. Ibland är det bäst att låta åsikter stå för sig själva. Men jag kände att jag faktiskt hade något på hjärtat här.

Jag håller med Jonas om att demokrati är ”att öppet kunna uttrycka sina åsikter utan att riskera att trakasseras”. Självklart är det så. Jag skulle vilja tillägga att detta blir svårt om man känner sig kartlagd och övervakad. Och att man öppet ska kunna tillhöra partier utan att trakasseras är också viktigt. Precis som att kunna argumentera och debattera under pseudonym om man känner för det. Övergrepp och trakasserier är aldrig välkommet i ett demokratiskt samhälle. Det är därför Piratpartiet inte heller invänder mot att poliser utreder brott som begås via internet så länge som detta sker rättssäkert och först vid brottsmisstanke.

Att tala om ett pöbelvälde som ”med sina övergrepp har makten” för att rättfärdiga avskaffandet av rättssäkerhet och lagring av icke misstänkta personers förehavanden är inget annat än det gamla slitna rent-mjöl-i-påsen-argumentet vilket avhandlas fint här (Daniel J. Solove), precis som här (Bruce Schneier). För att hävda att anonymitet och avsaknande av generell datalagring leder till pöbelvälde är att påstå att den som vill dölja sig automatiskt har nåt fuffens för sig. Det är inte hederligt. Det är inte heller precis en trevlig syn på sina medmänniskor att de skulle begå övergrepp så fort man tittar bort. Skärpning, Gardell!

Gardell är hursomhelst självklart berättigad att leva med sin syn på nätet och sina medmänniskor. Själv vänder jag andra kinden till och läser vidare bland alla trevliga bloggar runt omkring mig.

Uppdatering:
För att Jonas Gardell inte ska tro att jag inte förstår hans oro för eventuella effekter av en förändrad upphovsrätt, så kan han ju börja med att läsa mitt inlägg om detta med oron. Efter påpekande från Klara.

Uppdatering 2:
Läser att även Rasmus på Copyriot funderar och reagerar på Gardells artikel. Läsvärt som vanligt.

5 responses to “Intressant länkdag

  1. Vet inte om alla har hört Ekots Lördagsintervju. Här är infon samt länk till den:

    ”Ekots lördagsintervju
    lördag 16 maj 2009 12:55

    – Vad har sjörövare i Bryssel att göra? Richard Falkvinge, ledare för Piratpartiet av Tomas Ramberg.”

    http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=broadcast&Id=1751311&BroadcastDate=&IsBlock=

    Bra insats Rick!!

  2. Jag blir själv lite orolig för risken att råka på den där pöbeln. Hur ska jag känna igen dem ifall jag skulle ha oturen? Är deras främsta kännetecken att de har en annan åsikt än Jonas Gardell? Man kan ju tycka att han borde ha varit tydlig på den punkten. Kanske viktigast av allt, är det samma pöbel som Jan Guillou varnar för? Jag gör ju inget annat än duckar i min ovisshet. Blotta tanken på att vi kan ha 2 pöblar, möjligtvis helt oberoende av varandra, som stryker land och rike runt är ju mer än mitt hjärta kan tåla. Det här är ju inte klokt. Får maila Gardell imorgon. Tänk om vi har ännu fler!

  3. Man känner igen pöbeln på ordvalen tror jag.

  4. Man känner igen den som ser sig som höjd över pöbeln på ordvalet också.

Kommentera

