Ljusglimtar

Hittills har det varit så att ett medlemsskap i Stim inneburit att du inte kan välja att låta din musik vara fri att använda, eftersom medlemmarna avtalat bort den rätten. Detta har blockerat medlemmars möjlighet att använda fria licenser som Creative Commons och även att ge ut skivor utan att göra det med Stims/ncbs regelverk.

Nu har Stim dock lyssnat på sina medlemmar och ändrar reglerna och tillåter Creative Commons på prov! Detta är vad jag hoppas ett tidens tecken på att fler förstår att fria licenser är en av många vägar fram. Oerhört lyckat!

Vidare läser jag idag att Lagerlöf-vinnaren Lars Gustafsson avser rösta pirat. Gustafsson resonerar:

Det väsentliga intresset för konstnärer och författare som tar sin verksamhet på intellektuellt och moraliskt allvar måste naturligtvis vara att bli lästa, att göra sig hörda i sin generation. Hur man blir läst, det vill säga hur man når läsarna, är i detta perspektiv sekundärt.

Christian Andersson, lektor i journalistik vid Södertörns högskola, tidigare chef för Europaparlamentets kontor i Sverige, berättar i NT på frågan om en röst på PP är bortkastad:

Verkligen inte. Det är bra att ett sådant här parti kommer fram, det höjer nog valdeltagandet. Konfliktfrågor är bra för en demokrati. Men det saknas i EU. Det är en förklaring till varför folk inte använder sin rösträtt, de ser inte konflikterna. Med Piratpartiet är den tydlig.

Och vidare, om Piratpartiets möjligheter att påverka: ”Inom ramen för gruppen de hamnar i – om de anpassar sig och röstar enligt partilinjerna – har de tämligen goda möjligheter”.

Pirater brukar försöka förklara att frågor om internet, privatlivets helgd och vilkor för kulturen (upphovsrätt kontra spridningsrätt osv) inte är en höger- eller vänsterfråga. Detta bekräftas idag, vad gäller frågor om internet och rätten till privatliv, i en gemensam artikel från Erik Josefsson (V) och Camilla Lindberg (FP) om datalagringsdirektivet. Precis sådan blocköverskridande queerpolitik (gränsöverskridande) är vad det politiska klimatet i Sverige och världen behöver. Samlas kring viktiga frågor och låt inte partifärgen förmörka blicken eller tanken. ”Datalagringsdirektivet är ett dyrt och dåligt verktyg för att främja medborgerliga fri- och rättigheter. Vi tror att det också är oförenligt med Europakonventionen. ”, skriver de. Jag kan inte annat än hålla med.

Jag önskar se fler sådana här korsbefruktningar, ja, politiska remixer. Det är vad Piratpartiet handlar om. Tänk om de politiker som bevisligen håller med PP i många frågor kunde sträcka ut handen i stället för att idka pajkastning och nedsmutsning. Skulle vi inte alla tjäna på det? Kommentera!

Jag läser också hur en i men-in-black-solbrillor munderad Mattias Bjärnemalm förklarar hur piratpartiet ska komma in i parlamentet. Och Amelia har släppt lite kampanjvideor.

Uppdatering:
Jag glömde tipsa om Runawaydroid och deras tankar kring remixen/covern/hyllningen de gjorde av Montt Mardiés We’re all The Pirate Bay. ChrisK kunde ju knappast vara sämre än att leverera en egen remix men av en annan låt.

5 responses to “Ljusglimtar

  1. Ja jag hoppas verkligen att både medlemmar i PP och betraktare utifrån tar till sig att PP inte är ett anarki/vänsterparti. Jag hade t.ex tänkt åka på demonstrationen i Göteborg på lördag men har lite tvivel. Jag är en 30-årig hårdrockare med ganska tydliga höger-åsikter i vissa frågor, t.ex jobb- och ekonomisk politik. Men jag anser att mänskliga rättigheter är viktigare därför stöder både jag och frugan PP. Vad jag inte vill hamna i på lördag är en grupp 16-åringar med röd/svarta flaggor som kastar sten på polisen. Inte heller vill jag hamna i ett fack som kommunist/anarkist genom att stödja PP.Märkliga farhågor kanske men de är mina farhågor och jag får ha vilka jag vill :)

    • Jag har närvarat vi fyra demonstrationer med PP i gbg, och ingen av dem har urartat eller haft problem.

      Demonstrationen har tillstånd och utförs i samarbete med polismyndigheten och anordnaren har egna demonstrationsvakter och dialog med polisen.

      Faktum är att medelåldern brukar vara ganska hög i förhållande till den gängse bilden av partiets följe också.

      Inget talar för att någon skulle vilja förstöra kommande demonstration heller.

      Förstår dina farhågor dock.

  2. Anders Troberg

    Varför enbart Creative Commons? Borde inte artisterna få välja vilken licens de vill, eller författa en egen om de föredrar det?

  3. Strand, det är lustigt… jag är personligen mer orolig för att hamna i ett nyliberalt fack efter att ha gått med i PP.
    Där kan man se hur olika man kan se på politik.
    Integritetsfrågorna är dock överordnade den vanliga blockpolitiken.

Kommentera

