Vision 2010

Nedanstående blir min vision för året

Pirapartiets Rick Falkvinge: Bredband till skäligt pris blir basservice jämförbar med posten

Riksdagen förde i går den 25 oktober remissdebatt om förnyande av föreskrifterna om samhällsomfattande tjänster i kommunikationsmarknadslagen.

– Från att ha varit en lyxvara har goda teleförbindelser blivit en nödvändighet, eftersom medborgarnas arbete och fritid kräver högklassiga datakommunikationsförbindelser. Svenskarna kan på riktigt vara fullvärdiga medborgare i vardagens informationssamhälle endast om de har tillräckliga kommunikationsförbindelser för att kunna använda tjänsterna på nätet, konstaterar kommunikationsutskottets ordförande Anna Troberg.

– Piratpartiet förbättrar tillgången på snabba datakommunikationsförbindelser. Så skapar man en möjlighet för alla svenskar att använda elektroniska tjänster, påminner Falkvinge.

Enligt lagpropositionen föreskriver kommunikationsdepartementet med sin bestämmelse en minimihastighet för den internetförbindelse som erbjuds alla. I det första skedet föreslås att innehållet i förpliktelsen att tillhandahålla samhällsomfattande tjänster ändras så att minimihastigheten för internetförbindelsen höjs till 1 megabit per sekund.

Enligt den förpliktelse att tillhandahålla samhällsomfattande tjänster som för närvarande är i kraft är kravet på internetförbindelsens hastighet endast 30–50 kilobit per sekund. Propositionen är också för sin del ett svar på den respons som kommit från medborgarna om att de verkliga hastigheterna inte alls motsvarar de hastigheter som marknadsförts.

– Jag har för avsikt att skilt bedöma om man också bör höja de kompensationer som betalas till konsumenterna, för att man ska få ordning på den vilseledande marknadsföringen av bredband, lovar partiledare Falkvinge.

Sverige är det andra landet i Europeiska Unionen och ett av de första i hela världen som garanterar sina medborgare en dylik tjänst. Avsikten är att en bredbands-internetförbindelse på 1 megabit till ett skäligt pris ska vara tillgänglig för alla medborgare senast den 31.12.2010.


Låter ovanstående naivt eller orealistiskt? Läs gärna originalet min skamlösa remix bygger på. Klara skriver mer om den digitala klyftan med mera. Och visst är det väl så, att om vi anser internet vara vår tids viktigaste redskap för demokratisering, då måste vi verka för att alla ska få tillgång till det?

10 responses to “Vision 2010

  1. *applåder*

  2. Jag håller med fullständigt, och anser det inte alls vara orealistiskt.

    Dock skulle jag vilja dra minimigränsen för vad som får kallas bredband vid 2 megabit, det var faktiskt vad som nämndes vid den ursprungliga ”bredbandsutbyggnaden”, den som kom av sig för att pengarna ”tog slut”.

    Som jag skrev i min ursprungliga presentations-websida för primärvalet. ”Den avstannade bredbandsutbyggnaden måste återupptas.” Ordentlig internetkoppling skall inte vara beroende av att man bor i en storstad.

    Mvh

    /J-O

    • Trevligt att det finns fler som är på! Att det står just 1 Mb/s i mitt inlägg är ju för att jag kopierade finska regeringens pressmeddelande och de anger just den hastigheten. Personligen tycker jag att det är viktigare att alla får tillgång till den grundläggande kommunikationstjänsten internet än att man sätter en viss minimihastighet. Det går alltid att justera detaljer. Det stora i det Finland lyckats göra är att de just slagit fast vilken status internetåtkomst måste ha i ett kunskapssamhälle.

  3. Jamen eller hur! Det är inte konstigare än att staten bygger vägar och järnvägar liksom. Jag får det inte ens till vänsterförslag, det är ju något som större delen av de politiska partierna är någorlunda överens om.

    • Eller hur? Upp med internetåtkomst på listan på basnödvändigheter (annars blir det svårt att vurma för internet som lösningen på många problem om vi inte vill ha med alla på tåget;-) )! Vi bygger ju kunskapssamhället, inte nya klyftor liksom.

    • Jag tror det där är en låsning, Björn och tycker det är att ge upp lite för lätt. Några inom PP stannar upp och tänker – Det där kostar nog pengar – det kan vi frigöra genom att staten ägnar sig mindre åt X, Y och Z (som vi i PP starkt motsätter oss ändå). Andra inom PP stannar upp och tänker – Det där kostar pengar. Då kan vi inte ha några visioner i den riktningen för det vore ju FÖRDELNINGSPOLITIK och det är tabu!

      Ska vi överlåta åt andra partier att driva frågor som kostar pengar? Även om det är informationspolitik och bygger kunskapssamhället? Intressant diskussion! Det är väl årsmötet som avgör frågan i slutändan men diskussionen kan lika gärna föras här och nu.

      Förra valet hade vi en slogan ”Vi bygger kunskapssamhället”. Jag skulle ogärna se ett tillägg till den: ”(så länge det är gratis)” ;-)

      Internetåtkomst är en typisk sådan fråga där vi måste fråga oss vilken grupp vi talar för när vi drar upp fördelarna med internet som bas för kunskapssamhället. Är det en elit som har råd och möjlighet att koppla upp sig redan idag, eller vågar vi vara visionära och kräva att internet ska vara en rättighet lika självklar som el och telefon(täckning)? Finns det inte piratfrågor som är så viktiga att de får kosta pengar ur statskassan?

      Personligen tycker jag att det blir lite torftigt att säga sig vilja bygga kunskapssamhället men skygga för varje typ av åtgärd som kostar pengar och motivera det med ordet ”fördelningspolitik”. Att, som vissa vill, lägga ned FRA är väl också fördelningspolitik? För visst vill dessa att staten fördelar sina pengar på andra saker än övervakning? ;-)

      • Jaha, handlade det om bredbandsutbyggnad? Så läste inte jag inlägget/uttalandet.

        Infrastrukturutbyggnad tycker jag är bra, och knappast varken höger eller vänster. Jag tycker att partiet kan ta upp det och tala positivt om det i allmänna ordalag. Däremot tror jag inte man bör gå in på exakt hur mycket det ska satsas på det (åtminstone inte i kronor och ören); om man vill peta i delar av statsbudgeten måste man vara beredd att ta ansvar för statsbudgeten som helhet.

        Men, jag läste inlägget uttalandet i början av inlägget som något slags subventioner för något slags bredbandsabonnemang. Det tror jag är ytterst olämpligt.

        Med utbyggd ordentlig infrastruktur är jag övertygad om att marknaden fixar vettiga konsumentpriser.

      • Glömde svara på en grej insåg jag.

        Ja, vissa saker som pp vill kan spara pengar i statskassan, tex en nedläggning av FRA. Jag tror det är bra att pp visar på förslag på vad det kan användas till, men inte att man tar ställning till något av förslagen.

        För FRA skulle man tex kunna tänka sig följande alternativ
        1) ökade anslag till offentlig sektor så som vård/skola/omsorg (exempel på vad en vänsterallians skulle kunna göra med pengarna)
        2) sänkta skatter (exempel på vad en högerallians skulle kunna göra med pengarna)
        3) fler poliser (förslag som båda allianserna skulle kunna göra)

Kommentera

